Studium przypadku: Wentylacja pożarowa tunelu dworca Łódź Fabryczna
Wiele obiektów budowlanych, w których należy zapewnić wentylację pożarową, jest nietypowa, trudna lub po prostu tak duża, że wymaga przewidzenia zjawisk, których wpływ na sprawność w mniejszych instalacjach jest pomijalna. Jednym z takich obiektów budowlanych jest tunel kolejowy dworca Nowa Łódź Fabryczna.
Lokalizacja: Łódź
Długość: 2,2 km
Średnia wysokość: 10m
Przeznaczenie: kolejowy dwukierunkowy
Rodzaj wentylacji: strefowo wzdłużna (7 stref)
Projekt zawierał:
- 30 szt. wentylatorów głównych rewersyjnych o mocy 75 kW.
- 10 szt. wentylatorów strumieniowych rew. Fi 1000 mm i mocy 30 kW
Pobór mocy elektrycznej w najgorszym scenariuszu: prawie 2,5 MW.

Rys.2 Projekt układu wentylatorów
W projekcie układu wentylatorów przewidziano między innymi:
- Wpływ dyfuzorów na hałas i odzysk ciśnienia dynamicznego.
- Wpływ układu kanałów na sprawność wentylatorów.
- Zminimalizowanie strat na kulisach tłumika.
- Zabezpieczenia wirników podczas postoju przed wpływem efektu tłokowego od poruszającego się pociągu.
- Wykonano obliczenia CFD dla układu sekcji wentylatorowych S1 i S2.
Nie ma możliwości analitycznego obliczenia strat ciśnień w tak dużych i skomplikowanych sekcjach wentylatorowych wobec tego równolegle od koncepcji do projektu wykonawczego prowadzono obliczenia CFD przepływu w tych sekcjach. Powstał w ten sposób projekt baterii 14 wentylatorów głównych, widocznych na ilustracjach 3 i 4.

Ilustracja 3.
Model CFD sekcji wentylatorowej S1

Ilustracja 4.
Stan obecny baterii 14 wentylatorów głównych w sekcji wentylatorowej S1.
Tę samą praktykę zastosowano przy projektowaniu sekcji wentylatorowej S2.
Składa się ona z 16 szt. wentylatorów w 4 grupach po 4 wentylatory. Symetryczna połowa sekcji S2 widoczna jest na ilustracji 5. Wydajność sekcji S2 to ponad 2 mln m3/h.

Ilustracja 7.
Płaszczyzny wynikowe prędkości sekcji S2 w programie FDS 6

Ilustracja 8.
Płaszczyzny wynikowe prędkości sekcji S2 w programie FDS 6
Autor
